question mark, pile, questions-2492009.jpg

يا تري إزاي ممكن نرجع التعليم ممتع وجميل؟

بـــــــسم الله الرحمـــــــن الرحيـــــــم

في حاجة أعتقد إنها مهمة جدا بس تقريبا نادرا ما لقيتها في خلال التعليم. اللي حقولوا دي وجهة نظري و ممكن يبقي فيها أخطاء و معرفش دة ينفع لكل الناس و لا لأ.

في مقولة مهمة جدا و هي (لا يجد الإجابة إلا من يؤرقه التساؤل). الإنسان بطبيعته يحب يستكشف المجهول. و من أسباب وجود العلم إنه يجاوب عن أسئلة أو يحل مشاكل و البحث اللي بنلاقيه في الماجستير و الدكتوراة بيبقي مثلا عايز يحل مشكلة ما أو يجاوب علي سؤال ما أو أسئلة.

و بما إن في كتير من العلوم موجودة و أسئلة أصلا متجاوبة و بالتالي بقت أساس بنتعلمه في المدارس و الجامعات. المشكلة بقي في طريقة إلقاء المعلومة إن الواحد أحيانا من كتر المعلومات يزهق و يبقي حب الإستكشاف عنده راح و فين و فين بقي علي ما يلاقي حاجة يلاقي نفسه حابب يعرف فيها أكتر و لو لقاها إيه إحتمال اللي بيعلمه الحاجة دي يديهاله بشكل كويس؟

متهيألي أفضل إننا ندرس مع المعلومات هم إزاي وصلوا للمعلومات دي و إيه الأسئلة و المشاكل اللي المعلومات دي حليتها.

إحنا لا نعاني من نقص المحتوي العلمي بالذات في العصر دة لكن نعاني من وجود العقلية المتميزة المتمكنة في مجالها اللي دائما بتسأل و بتدور علي أجوبة من خلال تجاربها و من خلال اللي الواحد بيتعلمه. و أعتقد دة من ضمن عدم أسباب انتهاء التعلم بالذات للعلماء. فكل يوم يبقي في جديد و مفيش يوم زي اللي قبله و الإنسان يزداد عمقا و ثراء لأنه اتعلم إزاي يسأل و إزاي يدور عالمعلومة و عمال يلاحظ و يستنتج و هكذا. و في مقولة (يظل العالم عالما حتي إذا ظن انه علم فقد جهل) و كإن اللي خلاهم علماء إنهم عارفين إنهم مش عارفين يعني في أسئلة عندهم مش متجاوبة سواء بقي الإجابة موجودة ولا لأ و بيدوروا عالإجابة.

تخيل إنك صاحي الصبح و مفيش عندك أي سؤال عايز تجاوبه؟ يوم ورا يوم بيعدي و انت مبتتعلمش حاجة جديدة مفيش سؤال فمفيش إجابة بتدور عليها. حاول تسأل و بالذات أسئلة جوهرية تلمسك من جوا و دور عالمصدر الصحيح و اتعلم و عيش حياة تانية تكون مساهم في حل مشاكل و إجابة أسئلة.

أنا اعتقد إن أي حد في أي مجال ممكن يبقي أفضل و يحسن من أدائه بس هو يحاول يساعد و يدور علي حلول.

أنا معرفش إزاي ممكن المناهج تتعمل بالشكل دة. و لكن كأسلوب حياة و حتي و انت بتتعلم ممكن تعمل الآتي:

١. اسأل أسئلة عميقة في مجالك و غيره

٢. اتأكد إن اللي بتاخد منه مصدر موثوق و شوف أهل التخصص و المصادر المعتمدة و إلا ممكن تلبس لابسة مش حلوة

٣. دور علي حلول و أجوبة للأسئلة

 
و الله أعلم
سبحانك اللهم و بحمدك اشهد ان لا إله إلا انت استغفرك و اتوب إليك
و صَلَّي الله و سَلَّم وبارَك علي سيدنا مُحَمَّد وعلي آله
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments